Geschiedenis van molen “De Arend”

Molen De Arend is een korenmolen in Terheijden. Een korenmolen is een molen waarmee mensen hun graan maalden, aanvankelijk door met een steen over het graan te rollen of draaien, later met ronddraaiende handmolens of kweerns.

De stellingmolen is in 1742 gebouwd in opdracht van de adellijke familie Nassau-Siegen te Breda. Een grote ingemetselde gedenksteen herinnert hieraan. Na een brand in 1756 is de molen herbouwd. Een stelling molen is een hoge wind molen met een stelling. Zo een molen staat meestal in bebouwd gebied en moet dus hoog zijn om voldoende wind te vangen. De wieken en staart reiken dan ook niet tot de grond. Tijdens de Franse periode is Molen De Arend in particuliere handen gekomen. De molen is eind jaren ‘60 van de 20e eeuw in het bezit gekomen van de toenmalige Gemeente Terheijden, die De Arend heeft laten restaureren. In de molen bevinden zich drie koppels stenen waarvan er twee in bedrijf zijn. Een op windkracht en een op elektrische kracht. De molen is nog altijd in gebruik en te bezoeken. Sinds september 2016 is de Stichting Molen de Arend eigenaar. De molen maalt ruim vier dagen per week voor bakkers in de regio en heeft een winkel met meer dan dertig soorten broodmeel en evenzoveel cake- en taartenmixen en voorziet daarmee in het inkomen van het huidig molenaarsechtpaar. De huidige molenaar behoort tot de tien molenaars in ons land die o.b.v. een commercieel verdienmodel een molen als inkomsten in bedrijf houdt.

Molens in Nederland

Nederland en molens zijn al eeuwenlang aan elkaar verbonden. Molens behoren tot Nederlands meest herkenbare monumenten. Het zijn, net als kerktorens, watertorens en vuurtorens, bakens in het landschap, herkenningspunten in het silhouet van steden en dorpen. Molen De Arend in Terheijden draagt tevens bij aan de herkenbaarheid van Terheijden, zoals weinig andere bouwwerken dat kunnen.

Vandaag de dag hebben molens een belangrijke functie in de collectieve beleving van ons land, hebben soms nog de authentieke functie en leveren een bijdrage aan toerisme. De Rijksoverheid heeft in een halve eeuw veel bereikt, ruim duizend molens zijn gered en gerestaureerd, het beroep van molenaar en molenmaker bleef bestaan en veel van de oude kennis en vaardigheden rondom de molen bleef behouden. Ondanks de status als icoon vraagt het behoud van molens om voortdurende aandacht. Waarom is Nederland molenland? Allereerst omdat er 1.487 molen staan, waarvan 1.243 Rijksmonument zijn. In de provincie Noord-Brabant staan ongeveer 130 molens. Nu is “aantal” niet het belangrijkste criterium, omdat er in andere Europese landen meer staan. In Nederland zijn molens symbolisch voor onze eeuwige strijd tegen het water. De molen is samen met de tulp en de klomp het “landmark”van Nederland.

Logo stichting met draaiende wieken