Over de Stichting

Visie en Missie, Ambities

Stichting Molen De Arend Terheijden is opgericht d.d. 28 november 2013 en heeft als doelstelling de instandhouding van de Molen in Terheijden. De belangrijkste ambities zijn:

Daar waar “erfgoed van iedereen” is, wil de Stichting inzetten op het vergroten van het maatschappelijk/duurzaam rendement van de Molen door deze op vernieuwende wijze te presenteren aan een breed publiek met de focus op beleving, educatie, participatie en kennisoverdracht.

De Beleving van de Molen is gericht op alle inwoners en tevens op alle toeristen en recreanten die Terheijden, de Gemeente Drimmelen en de regio bezoeken.

De Educatie richt zich op de jeugd en jongeren en de scholen uit Terheijden e.o.

Participatie richt zich op “Sharing the Mill”, d.m.v. onder meer een lidmaatschap van “Stichting Molen De Arend Terheijden”.

Kennisoverdracht zorgt ervoor dat middels een actuele website via de digitale snelweg kennis van de Molen in woord en beeld bereikbaar, toegankelijk en bruikbaar wordt.

De Stichting beijvert zich om Molen De Arend, welke in haar bezit is, draaivaardig en maalvaardig te laten zijn.

De Stichting zal alle middelen die in haar vermogen liggen aanwenden om de omgeving van de Molen, de zogenaamde molenbiotoop, te beschermen.

De Stichting ziet het als haar taak om een zo breed mogelijk publiek te interesseren voor het behoud van de Molen.

De Stichting kan haar doelstelling slechts vormgeven d.m.v. de niet aflatende steun van vrijwilligers, vaklieden, sponsoren, subsidiënten en donateurs.

De Stichting draagt er zorg voor dat de Molen in uitstekende staat van onderhoud verkeert. Zij zal hiervoor naast de bestaande subsidies, op eigen initiatief ook geldstromen van derden aanboren.

De Stichting beschikt over een adequate bestuursstructuur.

De Stichting streeft ernaar om een geactualiseerde huurovereenkomst aan te bieden aan de molenaar.

De Stichting ziet het als haar taak, om een zo breed mogelijk publiek te interesseren voor het behoud en het in stand houden van de Molen.

Het faciliteren van een molenaarsechtpaar.

De Stichting Molen De Arend wil het erfgoed van iedereen maken door de molen op een vernieuwende manier te presenteren, met een focus op beleving, educatie, participatie en kennisoverdracht.

Bestuurssamenstelling

Het bestuur van de Stichting wordt gevormd door:

• Jan-Willem Stoop, voorzitter
  • Herman Schippers, secretaris
  • Jos Vogels, penningmeester
  • Frank Dijksterhuis, bestuurslid
  • Adri Kamp, bestuurslid

De Stichting is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 59349735.
Het ANBI/ RSIN-nummer is 8534.34.876.

Bestuursleden ontvangen geen vergoeding voor hun activiteiten.

Verslag van de werkzaamheden van Stichting Molen De Arend, Terheijden.

Jaarverslag 2023

In 2023 is het groot onderhoud van de Stelling uitgevoerd, zodat deze weer de nodige jaren mee kan.

De Molen heeft veel goede wind gehad, zodat ie veel heeft kunnen draaien. Hierdoor heeft dat voor de molenaar een prima meelproductie opgeleverd.

Onze penningmeester Marcel van Hooijdonk heeft besloten om te stoppen met zijn werkzaamheden voor de Stichting. Naar een nieuwe penningmeester wordt gezocht in het komende jaar.

Beleidsplan 2024

Voor 2024 gaan wij op zoek naar vervanging van de penningmeester. Medio 2024 is deze functie ingevuld door Jos Vogels.

Op het programma staat ook verder onderhoud aan de molen. Het buitenschilderwerk aan deuren, ramen en de stelling zal worden uitgevoerd.

Voor onze website zijn wij op zoek naar een nieuwe programmeur en provider van het systeem. Wij hopen dat deze persoon het in gebruik zijnde systeem technisch (o.a. automatische updates) en softwarematig uitgebreid kan verbeteren. Daardoor zal het bijhouden van de gegevens, die wij met de buitenwereld willen delen, veel eenvoudiger door onszelf kunnen worden uitgevoerd.
     .

Financieel Verslag  (in EUR)

per ultimo

ACTIVA